RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU: 33
Tarikh/Hari |
08 September 2008 / Isnin |
Masa |
8.15am-9.25am dan 9.45-10.55am |
Kelas |
4K3 dan 4K4 |
Tajuk |
Antologi Anak Laut – Prosa Tradisional Pertarungan Tuah dan Jebat |
Objektif |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama |
Sinopsis dan tema serta plot |
Fokus sampingan |
Watak dan perwatakan serta gaya bahasa |
Aktiviti |
Guru menceritakan kisah Perttarungan Tuah dengan Jebat. Guru kemudian menerangkan secara mendalam berkenaan tema dan watak perwatakan serta menekankan juga aspek sastera yang lain. Aktiviti soal jawab dan perbincangan secara berpasangan juga dilakukan dalam menganalisis perwatakan watak utama. |
Sistem Bahasa |
Ayat penyata, Istilah umum |
Penyerapan |
Ilmu : Kesusateraan Melayu, Sejarah Nilai : Taat Setia, Keberanian, Patriotisme
b) Pembelajaran kontekstual dan kecerdasan pelbagai |
Kemahiran Generik |
Kemahiran pemudahcaraan (KF) – Pencontohan, Penentuan tema dan Pendedahan |
Bahan Bantu Mengajar |
|
Refleksi |
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU: 33
Tarikh/Hari |
9 September 2008 / Selasa |
Masa |
8.15am-9.25am |
Kelas |
4K3 |
Tajuk |
|
Objektif |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama |
Manfaat penggunaan computer |
Fokus sampingan |
Contoh-contoh penggunaan |
Aktiviti |
Guru memberikan latihan berupa gambarajah. Guru memberikan pelajar masa 20 minit untuk berfikir dan berbincang mengenai jawapan. Perbincangan diadakan untuk mengenalpasti kata kunci, skop dan kehendak soalan. Pada 20 minit terakhir, guru membuat lisan bahasa Malaysia. |
Sistem Bahasa |
Sistem kata, Ayat penyata Kosa kata |
Penyerapan |
Ilmu : Kemasyarakatan Nilai : Rasional, Berdikari, dan Kerjasama
b) Belajar sambil belajar |
Kemahiran Generik |
Kemahiran Belajar (KB) – Menyusun maklumat, mentafsir maklumat dan menulis |
Bahan Bantu Mengajar |
|
Refleksi |
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU: 33
Tarikh/Hari |
10 September 2008 / Rabu |
Masa |
10.55am-11.30am |
Kelas |
4K4 |
Tajuk |
|
Objektif |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama |
|
Fokus sampingan |
|
Aktiviti |
Guru menulis soalan latihan membina ayat daripada perkataan berganda dan perkataan daripada kata dasar yang kemudiannya di tambahkan dengan imbuhan di papan tulis. Guru mengadakan lisan sementara pelajar membuat latihan. |
Sistem Bahasa |
Ayat Penyata, Istilah |
Penyerapan |
Ilmu : Ilmu bahasa dan kemahiran bahasa Nilai : Hormat-menghormati, menghargai dan kerajinan
b) Kecerdasan pelbagai |
Kemahiran Generik |
Kemahiran Berfikir (KBF) – merangsang pemikiran berkualiti |
Bahan Bantu Mengajar |
|
Refleksi |
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU: 33
Tarikh/Hari |
11 September 2008 / Khamis |
Masa |
7.05am-8.15am dan 11.30am-12.40pm |
Kelas |
4K3 dan 4K4 |
Tajuk |
Tatabahasa – Latihan Menyambungkan Ayat dan Memisahkan Ayat Lisan Bahasa Malaysia |
Objektif |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama |
Mencerakinkan ayat |
Fokus sampingan |
Menyambung ayat |
Aktiviti |
Guru mengedarkan soalan latihan kepada pelajar untuk dijawab di dalam kelas. Guru menerangkan sedikit sebanyak apa kehendak soalan dan bertanyakan pelajar jika ada yang masih tidak memahami kehendak soalan. Sedikit perbincangan dan soal jawab dilakukan. |
Sistem Bahasa |
Ayat penyata Sistem kata |
Penyerapan |
Ilmu : Kemasayarakatan Nilai : Kerjasama, ketekunan, dan hormat-menghormati
b) Kemahiran berfikir |
Kemahiran Generik |
Kemahiran Belajar (KB) – menulis dan mempersembah |
Bahan Bantu Mengajar |
Buku Latihan Bahasa Malaysia SPM Sasbadi Buku Web A Bahasa Malaysia Tingkatan 4 |
Refleksi |
4K3: Respon baik dan pelajar membuat latihan yang diberikan dan menunjukkan minat untuk menyiapkan latihan yang diberikan dalam waktu yang telah ditetapkan. Lisan yang dijalankan lancar. 4K4: Pembelajaran lancar. Pelajar membuat latihan yang diberikan. Lisan dijalankan lancar kerana pelajar sudah bersedia. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU: 33
Tarikh/Hari |
12 September 2008 / Jumaat |
Masa |
7..05am-8.15am |
Kelas |
4K4 |
Tajuk |
|
Objektif |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama |
Manfaat penggunaan komputer |
Fokus sampingan |
Contoh-contoh penggunaan |
Aktiviti |
Guru memberikan latihan berupa gambarajah. Guru memberikan pelajar masa 20 minit untuk berfikir dan berbincang mengenai jawapan. Perbincangan diadakan untuk mengenalpasti kata kunci, skop dan kehendak soalan. Pada 20 minit terakhir, guru membuat lisan bahasa Malaysia. |
Sistem Bahasa |
Sistem kata, Ayat penyata Kosa kata |
Penyerapan |
Ilmu : Kemasyarakatan Nilai : Rasional, Berdikari, dan Kerjasama
b) Belajar sambil belajar |
Kemahiran Generik |
Kemahiran Belajar (KB) – Menyusun maklumat, mentafsir maklumat dan menulis |
Bahan Bantu Mengajar |
|
Refleksi |
|
Leave a comment